Omnichannel Peppol via Doccle
Vanaf 2026 zijn bedrijven in de Europese Unie verplicht om hun facturen aan andere bedrijven elektronisch via Peppol te versturen. ‘Zowel grote als kleine ondernemingen moeten zich hierop voorbereiden. Wij kunnen hen helpen met deze verplichting, en maken het communicatieproces ook eenvoudiger en efficiënter’, zegt Otto Lagemaat, CEO van Doccle NL, dat bedrijven ondersteunt in hun digitale transformatie.
Verzend en ontvang facturen via Peppol.
De schoendoos is met pensioen. Tijd voor slimme facturatie.
Weet je nog? Toen facturen nog letterlijk in schoendozen zaten – eentje voor inkomend, eentje voor uitgaand?
Vanaf 1 januari 2026 is dat definitief verleden tijd.
Dan zijn ondernemers verplicht om hun facturen elektronisch te versturen naar andere bedrijven.
Alle B2B-facturen moeten voldoen aan de Europese Peppol-norm – een gestandaardiseerde digitale snelweg die leveranciers en klanten rechtstreeks met elkaar verbindt.
“Peppol is geen extra last, maar een kans om je facturatie slimmer, sneller en veiliger te organiseren,” zegt Doccle NL -CEO Otto Lagemaat.
Meer weten?

Facturen met slimme boodschappen dankzij Omnichannel Peppol-aanpak van Doccle
Peppol is slim. Maar met Doccle wordt het écht effectief.
Grote en middelgrote bedrijven weten het wel: vanaf 2026 is e-invoicing via Peppol verplicht in een aantal landen van Europa verplicht.
Maar wat minder bekend is: het Peppol-netwerk laat je niet weten of je factuur ook écht is aangekomen. En dat kan een dure gok zijn.
Daarom heeft Doccle Peppol geïntegreerd in een complete omnichannel-oplossing. Door een ‘slimme laag’ toe,te voegen weet je zeker dat je klant de factuur ontvangt – ook als die klant nog niet op Peppol zit.”
Met ons fallback-systeem verstuur je vanuit één toepassing facturen via het voorkeurskanaal van de klant: digitaal, e-mail of zelfs papier. Veilig, traceerbaar en met maximaal bereik.
En daar stopt het niet. Onze aanpak voegt ook:
-
✅ leesbevestigingen toe
-
✅ betaalknoppen en herinneringen
-
✅ branding en slimme boodschappen
Dat maakt je communicatie niet alleen mooier, maar vooral effectiever.
“In de particuliere markt zien we 50% minder wanbetalingen en 30% minder klantvragen. “Overheidsorganisaties en ziekenfondsen gebruiken het al – met bijvoorbeeld een handige knop om nieuwe klevers te bestellen.”
Zo wordt een digitale verplichting een echte upgrade voor je facturatie- en klantcommunicatieproces.
Vereenvoudigd factuurbeheer voor zelfstandigen
Tien jaar na de oprichting is Doccle uitgegroeid tot een gevestigde waarde, met 3,5 miljoen gebruikers in België. Het platform richt zich nu ook specifiek op kleine ondernemingen en zelfstandigen. ‘Al 250.000 zelfstandigen maken gebruik van onze diensten, vaak nadat ze ons hebben leren kennen via hun privé-administratie. De zaakvoerder beheert meestal zelf de administratie en logt in via Itsme, eerst privé en daarna via de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Ons platform geeft een helder overzicht van de ontvangen facturen, die altijd bewaard blijven, zelfs als je overstapt van bijvoorbeeld Proximus naar Telenet. Omdat je facturen zeven jaar moet bewaren voor de fiscus, zorgt Doccle ervoor dat je ze eenvoudig kunt opslaan en terugvinden op één centrale en veilige plaats.’ Ook voor eenmanszaken en ondernemingen met enkele medewerkers ontwikkelt Doccle extra functionaliteiten. ‘Naast het ontvangen van alle facturen, waaronder die via Peppol, kunnen gebruikers hun facturen bijvoorbeeld automatisch delen met de boekhouder’, zegt Lerouge. ‘Doccle wil zelfstandigen ondersteunen bij hun administratie, zonder dat ze veel geld moeten uitgeven aan applicaties en tools. In de toekomst zullen we nog meer toepassingen toevoegen om zelfstandigen verder te ontzorgen.’