22/03/2022

Pensioen

Voor veel Nederlanders niet het meest interessante onderwerp. Omdat het nog een ver-van-het-bed-show is of een (te) complexe materie.
Tegelijkertijd vinden veel mensen het belangrijk dat ze zelf inzicht hebben op hun totale financiële situatie en dit op een gemakkelijke manier af en toe kunnen checken. Zit alles nog goed moet er actie worden ondernomen?

De huidige situatie
Hoe zorg je er als pensioenfonds voor dat de juiste info op een zo duidelijk en efficiënt mogelijke manier bij de klant terecht komt en te allen tijde beschikbaar is en up to date blijft? Voor veel pensioenfondsen een hele opgave.
Een communicatiesysteem ontwerpen of goed organiseren brengt hoge ontwikkelings- en gebruikskosten met zich mee. De fondsen die al een ‘mijn-omgeving’ hebben, lopen regelmatig tegen het probleem aan dat dit eenrichtingsverkeer is en daarmee minder handig voor de eindgebruiker.

Het veranderde pensioenstelsel
Door continue veranderingen, wetgeving en dan nu het nieuwe pensioenstelsel komt er veel op de sector af, die grote systeemveranderingen vragen. In combinatie met een beperkte capaciteit van IT-personeel is dit een hele uitdaging voor de sector.

Doccle, je persoonlijke digitale kluis die automatisch up-to-date blijft.
Gelukkig is hier een oplossing voor: Doccle kan dit alles veel makkelijker maken. Het is sneller, goedkoper én gebruiksvriendelijker. En dit voor zowel de bedrijven in deze sector als de gebruikers.

Doccle is een online administratieplatform dat een digitale verbinding legt tussen de klanten en bedrijven waar ze klant zijn. Hierdoor kan er veilig en eenvoudig informatie en documenten uitgewisseld worden.

Waarom Doccle zo waardevol is voor de pensioensector:
• Het is een kant en klaar platform dat geïntegreerde consumentcommunicatie faciliteert. Door eenvoudige API’s kan dit platform snel en eenvoudig, zonder dure en tijdrovende IT-tussenkomst geïntegreerd worden met de bestaande bedrijfsprocessen.
In België maken overheden en o.a. pensioenuitvoerders hiervan al verschillende jaren gebruik;
• De gebruikskosten zijn substantieel lager dan de huidige situatie met de Berichtenbox en losse deel-systemen. Dit komt door het concept en de schaalgrootte van het Doccle platform;
• Het sluit volledig aan op wetgevingsvraagstukken;
• Het stimuleert verkeer naar eigen Mijn-omgevingen en indien gewenst zijn online rekentools te koppelen;
• Het bereiken van pensioengerechtigden zonder e-mailadres hoeft geen belemmering in gebruik te zijn.

Waarom Doccle waardevol is voor de pensioengerechtigde:
• Het platform is altijd en overal toegankelijk en archiveert documenten van meerdere bedrijven op eenzelfde veilige plaats.
• De gebruiker blijft baas over zijn eigen data. Hij krijgt in één oogopslag zicht op al zijn documenten en informatie en bepaalt zelf wat hij met wie deelt.
• De hoogste standaarden van veiligheid en privacy zijn gewaarborgd.

Samenwerkingen

Doccle heeft een voorgenomen samenwerking met o.a. Hyfen en de softwareleverancier Keylane. Door deze samenwerkingen kan informatie van pensioenfondsen en pensioenuitvoerders via de platformen van deze partijen worden afgeleverd in Doccle. Het grote voordeel voor pensioenpartijen is dat ze van het Doccle platform gebruik kunnen maken terwijl de technische impact quasi nihil is.

Het succes van Doccle in België

Bij onze zuiderburen heeft Doccle vandaag bijna 2,5 miljoen gebruikers. Dit zijn 45% van de huishoudens in België. Jaarlijks worden er miljoenen documenten gedeeld door diverse organisaties.
Via de My e-Box, de digitale brievenbus van de Belgische overheid, kunnen alle Belgen hun pensioenstatus digitaal ontvangen en bewaren. Voor wat betreft de privésector werkt Doccle samen met grootbank KBC en verschillende verzekeringsmaatschappijen die pensioenverzekeringen of -fondsen aanbieden. In het lijstje van partners uit de privésector prijken grote verzekeraars als
Ergo, Baloise, Allianz en Federale Verzekering.