03/08/2023

Phishing: twee problemen, één makkelijke oplossing

Phishing is een dubbel probleem voor bedrijven. Klanten laten zich vangen door valse facturen of andere oplichterij – met reputatieschade tot gevolg. En klanten staan steeds argwanender tegenover betaaluitnodigingen en documenten die wél legitiem zijn – met onbetaalde rekeningen tot gevolg. Wat is dan de oplossing?

Met Doccle zetten bedrijven en klanten internetfraudeurs buitenspel.

Bram Lerouge, CEO Doccle

Heel wat bedrijven mailen facturen, contracten en andere documenten naar hun klanten. Makkelijk voor hen en ook hun klanten vinden dat waarschijnlijk de handigste oplossing. Alleen vergeten ze vaak een cruciaal aspect: veiligheid en dan vooral phishing.

 

2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer

Klanten van bedrijven die vooral via e-mail communiceren zijn een geliefkoosd doelwit voor phishers, oplichters die mensen lokken naar een valse website om hen daar hun wachtwoorden of kredietkaartnummer te ontfutselen. Bovendien worden zulke cybercriminelen steeds vernuftiger. De tijd van phishingmails in gebrekkig Nederlands en flauwe smoezen, die ligt al lang achter ons.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 15 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van één of meer vormen van online criminaliteit. Dat zijn zo’n 2,2 miljoen Nederlanders.

Het dilemma van digitale communicatie

Maar ook het bewustzijn groeit. Mensen zijn op hun hoede, omdat ze al slachtoffer waren van phishing of een andere vorm van online oplichting. Die voorzichtigheid is natuurlijk een goede zaak. Alleen neemt daarmee ook de verwarring toe. ‘Een klant die een e-mail krijgt, weet niet altijd of die echt van jou komt of veilig is, vertelt Bram Lerouge, CEO van Doccle. ‘Gevolg? Er wordt niet onmiddellijk actie ondernomen en e-mails worden vergeten, documenten gaan verloren, cruciale communicatie wordt gemist en rekeningen blijven onbetaald. Of de klant – als hij de tijd neemt om de authenticiteit te checken – mailt of belt naar de afzender. Waarna bedrijven kostbare tijd en energie steken in het geruststellen van hun klanten.’

Wantrouwige klanten gooien e-mails in de prullenmand. Gevolg? Documenten gaan verloren, cruciale communicatie wordt gemist en rekeningen blijven onbetaald.

Bram Lerouge, CEO Doccle

Een veilig alternatief voor de mailbox

En dus moeten bedrijven op zoek naar oplossingen. Je kunt klanten naar je eigen omgeving loodsen en ze daar laten betalen – maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Of je gebruikt een digitaal platform zoals het Belgische Doccle, waarmee gebruikers al hun administratieve documenten op één plaats kunnen beheren. Klanten kunnen facturen ontvangen, betalen en archiveren, contracten ondertekenen en beheren, documenten veilig opslaan en elektronische aangetekende zendingen ontvangen. Meer dan 17.000 bedrijven en overheden werken vandaag met het platform. ‘Voor 2023 voorzien we dat er meer dan 170 miljoen documenten gedeeld zullen worden via Doccle’, zegt Lerouge. ‘En er is nog veel groeipotentieel.’

Veiligheid & gebruiksgemak

Met Doccle kunnen bedrijven niet alleen hun administratie makkelijk digitaliseren, ze schenken hun klanten ook gemoedsrust, overzicht en gemak. Doccle hoeft niet de vervanging van e-mail te zijn. ‘Bedrijven kunnen via Doccle hun klanten nog altijd een betaaluitnodiging via mail sturen. Doccle voegt een extra garantie toe omdat de klant die dan makkelijk kan verifiëren en betalen in de Doccle app of op doccle.nl als hij twijfelt over de echtheid van de email. Hetzelfde geldt voor contracten, loonfiches, aangetekende zendingen en andere documenten.  We hebben zo een unieke oplossing voor aangetekende zendingen die niet gebaseerd is op een email met link en laten ook toe om documenten in de bankapps te openen’, besluit Bram Lerouge. ‘Op die manier zetten bedrijven én hun klanten phishers buitenspel: elk bedrijf dat met Doccle werkt is geverifieerd, elk document is versleuteld, en elke gebruiker moet zich verifiëren om toegang te krijgen tot de app of doccle.nl.’

Meer informatie over phishing?